Ukázková kapitola - 3. Poloha letounu

06_poloha_letadla_aircraft_position_3.jpg

3. Poloha letounu

Správně komunikovat polohu letadla na letišti i během letu je základním předpokladem efektivní a přesné komunikace s dispečery i řídícími. V této kapitole se naučíte potřebné výrazy a doporučení k takové komunikaci. Najdete zde také množství nahrávek reálné komunikace (Real Communication Recordings) ve skutečném mezinárodním VFR prostředí a budete mít možnost vyslechnout vzorovou komunikaci i si sami vyzkoušet své vlastní schopnosti při komunikaci polohy vašeho letounu.

Video 1: Reporting your position

This video offers you some tips how to report your position to the dispatcher/controller on the ground and during your flight.

Video 2: Departure from Heraklion airport at Crete

On this video you can follow the various positions of the aircraft on the ground and in the circuit. In addition the video shows you the beauty of VFR flying in exotic conditions.


3.1 Informace o poloze letadla před pojížděním

Předtím, než začnete na cizím letišti komunikovat, je potřeba vědět, kde vlastně se vaše letadlo nachází. Můžete se samozřejmě někoho zeptat, protože všechna letiště mají nějaké své místní názvy pro různé části letiště, hangáry, budovy atd. Někoho, kdo vám poradí, není ale vždycky jednoduché najít nebo na to prostě není příležitost. V tom případě, si připravte svou vlastní definici vaší polohy. Lze použít světové strany a vztáhnout je k věži, označení na hangáru, parkující větší zřetelně viditelné letadlo, atd.

Taková část zprávy může pak vypadat takto:

Pilot: LINZ GROUND, OK ZAA AT THE GENERAL AVIATION PARKING.

nebo

Pilot: BEMBRIDGE RADIO, OK ZAA AT THE GRASS PARKING SOUTH OF RUNWAY ZERO SEVEN.

nebo

Pilot: SKOPJE TOWER, OK ZAA AT THE PARKING SOUTH OF CONTROL TOWER.

60.jpg

Picture 1 – Bolzano airport. In the situation pictured here, the initial transmisson (after start up) could be as follows: BOLZANO RADIO, OSKAR KILO LIMA ECHO X-RAY, DYNAMIC WHISKEY TANGO NINER, AT GENERAL AVIATION GRASS PARKING IN ROW TREE, AFTER START UP, READY TO TAXI FOR DEPARTURE TO LKPM.


3.2 Pojíždění po dráhovém systému letiště

I to nejjednodušší letiště má obvykle kromě vzletové a přistávací dráhy (RUNWAY, RWY) také svoji pojezdovou dráhu nebo alespoň pravidla pro pojíždění – ať už po vzletové nebo po pojezdové dráze. Před tím, než se na nějaké nové a zvláště zahraniční letiště vypravíte, je potřeba prostudovat jeho plánek. Tato potřeba se samozřejmě zvyšuje se složitostí letiště. Je velmi těžké provést správně instrukce řídícího k pojíždění, pokud nevíte, kde příslušná pojížděcí dráha nebo runway je.

 

Video 3: Departure from Rhodos International Airport

Yet another video which demonstrates the various positions of the aircraft on the ground and in the circuit. Here too you can enjoy  the beauty of international VFR flying.

Instrukce k pojíždění může vypadat takto:

Controller: OK ZAA, TAXI VIA TAXIWAY CHARLIE AND DELTA TO HOLDING POINT BRAVO, RUNWAY TWO SEVEN. HOLD SHORT OF RUNWAY TWO SEVEN AT BRAVO.

nebo

Controller: OK ZAA TAXI VIA DELTA, CROSS RUNWAY ONE TWO AND CONTINUE VIA ALPHA TO HOLDING POINT BRAVO, RUNWAY TWO SEVEN.

Na neznámém složitějším letišti se vám může stát, že i když máte plánek, není vždy jednoduché přesně definovat, kterým směrem se máte vydat. Pokud si nejste jistí, můžete se zeptat například takto:

Pilot: SKOPJE TOWER PLEASE ADVISE WHICH DIRECTION I SHOULD TURN, OK ZAA.

Pokud je to všechno na vás moc a vy cítíte, že nejste schopni s jistotou pojížděcí instrukci provést, pak je nejlepší požádat o PROGRESSIVE INSTRUCTIONS. Komunikace může vypadat takto:

Pilot: SKOPJE TOWER OK ZAA REQUESTING PROGRESSIVE TAXI INSTRUCTIONS. 

V žádném případě ale na řízeném letiště nepojíždějte, pokud si nejste instrukcemi jistí nebo pokud jste k tomu instrukci od příslušné služby (obvykle TWR nebo GND) nedostali.

70.jpg

Picture 2 – Lanseria airport. Here the pilot of "our aircraft" OK ZAA received the following instruction from Lanseria GND controller: OK ZAA, HOLD SHORT OF TAXIWAY ALPHA ON ALPHA TWO FOR TAXIING TRAFFIC.

80.jpg

Picture 3 – Sion airport. Here the message from "our" OK ZAA pilot looked like this: 

Pilot: SION GROUND, OK ZAA HOLDING SHORT OF RUNWAY TWO FIVE ON BRAVO.


3.3 Poloha letadla při letu na trati

Během vlastního letu se vás čas od času řídící/dispečer bude ptát na vaši aktuální polohu (REPORT YOUR POSITION) a případně také na další navigační bod - NAVIGATION (REPORTING) POINT, ke kterému směřujete. Je proto potřeba během letu stále vnímat, kde se pohybujete a nenechat za vás jen letět autopilota podle GPS. V Evropě se vás bude řídící/dispečer obvykle ptát s použitím výrazů REPORT nebo ADVISE – např. REPORT/ADVISE YOUR POSITION. V USA bude spíše ptát výrazem SAY (SAY YOUR POSITION).

Taková komunikace s řídícím může vypadat následovně:

Dispatcher: OK ZAA, REPORT YOUR POSITION.

Pilot: TEN MILES SOUTH OF LFGC AIRPORT AT TREE TOUSAND FIVE HUNDRED FEET, OK ZAA.

nebo

Pilot: FIVE MILES EAST OF VEKEN IFR POINT AT NINER TOUSAND FIVE HUNDRED FEET, OK ZAA.

Poznámka:

K plánování trati vašeho letu využívejte nejlépe navigační body VFR/IFR a radionavigační zařízení. Jejich poloha je přesně definovaná a není potřeba je složitě vyhledávat na mapě. Při jejich použití vaše trať také nevede zbytečně přes letiště, kde byste museli řešit vyhýbání se místnímu provozu i komunikaci při průletu ATZ. 

Používání geografických názvů různých míst není sice zakázané, ale ať už kvůli výslovnosti nebo kvůli rozdílným geografickým znalostem může být složité se s dispečerem/řídícím domluvit, kde vlastně jste. Na displejích různých aplikací nebo GPS zařízení není také vždy jednoduché geografické názvy, zejména menších míst, nalézt. Pokud není v místě žádný významný bod (například nad mořem nebo nevýraznou pustinou), je možné použít geografické souřadnice.

90.jpg

Picture 7 – Statue of Liberty. One of the reporting points used for reporting aircraft location during during a flight around Manahattan over Hudson river. The aircraft flying this scenic rout must SELF ANNOUNCE at several pre-determined points. Here the communication would look like this: 

Pilot: HUDSON TRAFFIC, OK ZAA, CESSNA ONE SEVEN TWO, FROM NORTH TO SOUTH, OVER STATUE OF LIBERTY AT ONE TOUSAND FEET, ONE HUNDRED KNOTS, HUDSON.

12.jpg

Picture 5 –Philadelphia International Airport. Picture was taken during a VFR crossing at 4500 feet – the communication at this point went approximately like this: 

Pilot: PHILADELPHIA APPROACH, OK ZAA NORTH OF TRESHOLD RUNWAY ONE FIVE AT FOUR TOUSAND FIVE HUNDRED FEET, PROCEEDING TO THE NORTH.

Controller: OK ZAA, ROGER, CONTINUE HEADING TREE FIVE ZERO AT FOUR TOUSAND FIVE HUNDRED FEET, MAINTAIN VFR AND ADVISE CROSSING CTR BOUNDARY.


3.4 Polohové informace na okruhu

K tomu, abychom mohli podávat přesné informace o poloze na okruhu i ve vztahu k letišti, slouží standardizovaná terminologie, která se do určité míry liší od té naší, protože nepoužívá výrazy jako 1., 2., 3., 4., zatáčka, ale pozici definuje trochu nepřesně referencí k celé jedné části okruhu (UPWIND, CROSSWIND, DOWNWIND, BASE, FINAL). Ke zpřesnění lze pak používat ještě dodatečné informace jako: EXTENDED DOWNWIND pro prodloužení „po větru“, MIDFIELD DOWNIND pro označení střední části polohy „po větru“, LONG/SHORT FINAL pro dlouhé/krátké finále. ABEAM THE NUMBERS – v USA, ABEAM THE TRESHOLD nebo LATE DOWNWIND se používá pro označení polohy po větru na úrovni prahu dráhy v v Evropě atd. Pro názornost následuje animace s příklady hlášení jednotlivých poloh na okruhu. Různá polohová hlášení se máte možnost nejen přečíst a vyslechnout, ale také si můžete sami vaše vlastní hlášení na aplikaci nahrát, vyslechnout a vylepšovat. 

 

Video 4: Landing at Rhodos International Airport

Another video which helps you to recognize various positions of the aircraft during arrival and taxiing at an controlled airport.

Následující animace vám představí běžná polohová hlášení na okruhu letiště. Jednotlivá hlášení si také sami zkoušejte, nahrávejte a poslouchejte. 

Animation 1: Aircraft positions in the circuit/pattern 

Pilot: BENAVENTE RADIO, OK ZAA CESSNA ONE SEVEN TWO ENTERING LEFT DOWNWIND RUNWAY TREE SIX.

nebo

Pilot: BEMBRIDGE TRAFFIC, OK ZAA CESSNA ONE SEVEN TWO STRAIGHT IN APPROACH RUNWAY TREE ZERO, BEMBRIDGE.

nebo

Pilot: JERSEY TOWER, OK ZAA CESSNA ONE SEVEN TWO, FIVE MILES SOUTH AT TWO TOUSAND FIVE HUNDRED FEET ON QNH ONE ZERO ZERO SIX REQUEST LANDING INSTRUCTIONS.

Controller: OK ZAA, ROGER, ENTER RIGHT DOWNWIND RUNWAY ZERO EIGHT AT ONE TOUSAND FEET QNH ONE ZERO ZERO FOUR AND REPORT TURNING BASE.

Pilot: JERSEY TOWER, ENTERING RIGHT DOWNWIND RUNWAY ZERO EIGHT AT ONE TOUSAND FEET QNH ONE ZERO ZERO FOUR. WILL REPORT TURNING BASE, OK ZAA.

Controller: OK ZAA , EXTEND YOUR DOWNWIND FOR INCOMING TRAFFIC ON FINAL RUNWAY ZERO EIGHT, I WILL CALL YOUR BASE.

Pilot: EXTENDING DOWNWIND AND EXPECTING YOU TO CALL MY BASE, OK ZAA.


3.5 Real Communication Recordings

In this section you can listen to recordings of real flight communication related to Chapter 3. These were recorded during flights in various countries in several continents. The recordings are sorted into sections corresponding to specific situations in or phases of a VFR flight. Each of the recordings is accompanied with a note clarifying an interesting part of the recording or pointing to a specific issue. All recordings contained in this application can be found in Chapter 11. 

Aircraft position during flight

1 - Position reports within ATZ of a Non Towered airport – USA

Examples of various reports by pilots approaching an uncontrolled airport. 

2 - Position report over VFR/IFR point

When crossing TMA/CTR the controller usually wants the pilot to report over VFR/IFR points within the CTR/TMA. With navigation applications it is mostly not a difficult task. The reporting points sometime identify the boundary between CTR and TMA or uncontrolled airspace. It is also the case in this recording. 

3 - Position report using distance/direction

In the absence of predefined reporting points or visible objects on the ground it is possible to use distance and direction like in this recording. 

4 - Position report over a navigation point (VFR)

The pilot in this recording advises the controller that he is reaching a point which the controller asked him to report. This is often done for frequency change to the next ATC service or for safe seperation from other aircraft. 

5 - Position report over a navigation point (VFR)

Here the pilot informs the controller of reaching the defined point and recieves a new reporting point for the next leg of his journey.

6 - Position report using time to arrival

Here the pilot informs AFIS at an UNCONTROLLED/NON TOWERED airport of his distance using time before arriving. This may be a better option for ensuring sufficient sequencing of a group of aircraft arriving to the same airport within a short period of time like in this case. 

7 - Position report within the circuit/pattern - Canada

The pilot informs traffic in the ATZ of an UNCONTROLLED/NON TOWERED airport of his position in the circuit/pattern. 

8 - Position report within the circuit/pattern - Canada

Pilot informs traffic in the ATZ of an UNCONTROLLED/NON TOWERED airport of his position in the circuit/pattern. 

9 - Position report using geographical description

The pilot was instructed to report “south coast” when leaving the CTR. Then he received instruction to contact DEPARTURE to continue his flight within the airport´s TMA.

10 - Position reports within CTR

Requested position reports provided to the TWR controller by the pilot flying through his CTR.

11 - Position report by pilot arriving to an uncontrolled airport

The pilot specifies his position and the runway at which he intends to land.

12 - Position report by pilot arriving to an uncontrolled airport

The pilot specifies his position and the runway at which he intends to land.

13 - Position report when approaching airport

The controller requests the pilot to advise his position at a time of approaching the airport.

Aircraft position on the ground

1 - Reporting vacating runway - Canada

The pilot informs the traffic at an uncontrolled airport that he vacated the active runway. He uses just the expression ACTIVE.


3.6 Test - Chapter 3

In this test you can verify the knowledge you have acquired by studying Chapter 3 as well as your ability to correctly understand main information in some of the real flight recordings. Please click below.

Aircraft position TEST

 
VFR Komunikace > Začít > Ukázková kapitola - 3. Poloha letounu
Loading...

Kapitoly

    Loading...

    Kapitoly

      Aplikaci VFR Communication doporučují: