Ukázková kapitola - 3. Poloha letounu
3. Poloha letounu
Správně komunikovat polohu letadla na letišti i během letu je základním předpokladem efektivní a přesné komunikace s dispečery i řídícími. V této kapitole se naučíte potřebné výrazy a doporučení k takové komunikaci. Najdete zde také množství nahrávek reálné komunikace (Real Communication Recordings) ve skutečném mezinárodním VFR prostředí a budete mít možnost vyslechnout vzorovou komunikaci i si sami vyzkoušet své vlastní schopnosti při komunikaci polohy vašeho letounu.
Video 1: Reporting your position
This video offers you some tips how to report your position to the dispatcher/controller on the ground and during your flight.
Video 2: Departure from Heraklion airport at Crete
On this video you can follow the various positions of the aircraft on the ground and in the circuit. In addition the video shows you the beauty of VFR flying in exotic conditions.
3.1 Informace o poloze letadla před pojížděním
Předtím, než začnete na cizím letišti komunikovat, je potřeba vědět, kde vlastně se vaše letadlo nachází. Můžete se samozřejmě někoho zeptat, protože všechna letiště mají nějaké své místní názvy pro různé části letiště, hangáry, budovy atd. Někoho, kdo vám poradí, není ale vždycky jednoduché najít nebo na to prostě není příležitost. V tom případě, si připravte svou vlastní definici vaší polohy. Lze použít světové strany a vztáhnout je k věži, označení na hangáru, parkující větší zřetelně viditelné letadlo, atd.
Taková část zprávy může pak vypadat takto:
Pilot: LINZ GROUND, OK ZAA AT THE
GENERAL AVIATION PARKING.
nebo
Pilot: BEMBRIDGE RADIO, OK ZAA AT THE
GRASS PARKING SOUTH OF RUNWAY ZERO SEVEN.
nebo
Pilot: SKOPJE TOWER, OK ZAA AT THE
PARKING SOUTH OF CONTROL TOWER.
Picture 1 – Bolzano airport. In the situation pictured here, the initial transmisson (after start up) could be as follows: BOLZANO RADIO, OSKAR KILO LIMA ECHO X-RAY, DYNAMIC WHISKEY TANGO NINER, AT GENERAL AVIATION GRASS PARKING IN ROW TREE, AFTER START UP, READY TO TAXI FOR DEPARTURE TO LKPM.
3.2 Pojíždění po dráhovém systému letiště
I to nejjednodušší letiště má obvykle kromě vzletové a přistávací dráhy (RUNWAY, RWY) také svoji pojezdovou dráhu nebo alespoň pravidla pro pojíždění – ať už po vzletové nebo po pojezdové dráze. Před tím, než se na nějaké nové a zvláště zahraniční letiště vypravíte, je potřeba prostudovat jeho plánek. Tato potřeba se samozřejmě zvyšuje se složitostí letiště. Je velmi těžké provést správně instrukce řídícího k pojíždění, pokud nevíte, kde příslušná pojížděcí dráha nebo runway je.
Video 3: Departure from Rhodos International Airport
Yet another video which demonstrates the various positions of the aircraft on the ground and in the circuit. Here too you can enjoy the beauty of international VFR flying.
Instrukce k pojíždění může vypadat takto:
Controller: OK ZAA, TAXI VIA TAXIWAY
CHARLIE AND DELTA TO HOLDING POINT BRAVO, RUNWAY TWO SEVEN. HOLD
SHORT OF RUNWAY TWO SEVEN AT BRAVO.
nebo
Controller: OK ZAA TAXI VIA DELTA,
CROSS RUNWAY ONE TWO AND CONTINUE VIA ALPHA TO HOLDING POINT BRAVO,
RUNWAY TWO SEVEN.
Na neznámém složitějším letišti se vám může stát, že i když máte plánek, není vždy jednoduché přesně definovat, kterým směrem se máte vydat. Pokud si nejste jistí, můžete se zeptat například takto:
Pilot: SKOPJE TOWER PLEASE ADVISE
WHICH DIRECTION I SHOULD TURN, OK ZAA.
Pokud je to všechno na vás moc a vy cítíte, že nejste schopni s jistotou pojížděcí instrukci provést, pak je nejlepší požádat o PROGRESSIVE INSTRUCTIONS. Komunikace může vypadat takto:
Pilot: SKOPJE TOWER OK ZAA REQUESTING
PROGRESSIVE TAXI INSTRUCTIONS.
V žádném případě ale na řízeném letiště nepojíždějte, pokud si nejste instrukcemi jistí nebo pokud jste k tomu instrukci od příslušné služby (obvykle TWR nebo GND) nedostali.
Picture 2 – Lanseria airport. Here the pilot of "our aircraft" OK ZAA received the following instruction from Lanseria GND controller: OK ZAA, HOLD SHORT OF TAXIWAY ALPHA ON ALPHA TWO FOR TAXIING TRAFFIC.
Picture 3 – Sion airport. Here the message from "our" OK ZAA pilot looked like this:
Pilot: SION GROUND, OK ZAA HOLDING
SHORT OF RUNWAY TWO FIVE ON BRAVO.
3.3 Poloha letadla při letu na trati
Během vlastního letu se vás čas od času řídící/dispečer bude ptát na vaši aktuální polohu (REPORT YOUR POSITION) a případně také na další navigační bod - NAVIGATION (REPORTING) POINT, ke kterému směřujete. Je proto potřeba během letu stále vnímat, kde se pohybujete a nenechat za vás jen letět autopilota podle GPS. V Evropě se vás bude řídící/dispečer obvykle ptát s použitím výrazů REPORT nebo ADVISE – např. REPORT/ADVISE YOUR POSITION. V USA bude spíše ptát výrazem SAY (SAY YOUR POSITION).
Taková komunikace s řídícím může vypadat následovně:
Dispatcher: OK ZAA, REPORT YOUR
POSITION.
Pilot: TEN MILES SOUTH OF LFGC AIRPORT
AT TREE TOUSAND FIVE HUNDRED FEET, OK ZAA.
nebo
Pilot: FIVE MILES EAST OF VEKEN IFR
POINT AT NINER TOUSAND FIVE HUNDRED FEET, OK ZAA.
Poznámka:
K plánování trati vašeho letu využívejte nejlépe navigační body VFR/IFR a radionavigační zařízení. Jejich poloha je přesně definovaná a není potřeba je složitě vyhledávat na mapě. Při jejich použití vaše trať také nevede zbytečně přes letiště, kde byste museli řešit vyhýbání se místnímu provozu i komunikaci při průletu ATZ.
Používání geografických názvů různých míst není sice zakázané, ale ať už kvůli výslovnosti nebo kvůli rozdílným geografickým znalostem může být složité se s dispečerem/řídícím domluvit, kde vlastně jste. Na displejích různých aplikací nebo GPS zařízení není také vždy jednoduché geografické názvy, zejména menších míst, nalézt. Pokud není v místě žádný významný bod (například nad mořem nebo nevýraznou pustinou), je možné použít geografické souřadnice.
Picture 7 – Statue of Liberty. One of the reporting points used for reporting aircraft location during during a flight around Manahattan over Hudson river. The aircraft flying this scenic rout must SELF ANNOUNCE at several pre-determined points. Here the communication would look like this:
Pilot: HUDSON TRAFFIC, OK ZAA, CESSNA
ONE SEVEN TWO, FROM NORTH TO SOUTH, OVER STATUE OF LIBERTY AT ONE
TOUSAND FEET, ONE HUNDRED KNOTS, HUDSON.
Picture 5 –Philadelphia International Airport. Picture was taken during a VFR crossing at 4500 feet – the communication at this point went approximately like this:
Pilot: PHILADELPHIA APPROACH, OK
ZAA NORTH OF TRESHOLD RUNWAY ONE FIVE AT FOUR TOUSAND FIVE HUNDRED
FEET, PROCEEDING TO THE NORTH.
Controller: OK ZAA, ROGER, CONTINUE
HEADING TREE FIVE ZERO AT FOUR TOUSAND FIVE HUNDRED FEET, MAINTAIN
VFR AND ADVISE CROSSING CTR BOUNDARY.
3.4 Polohové informace na okruhu
K tomu, abychom mohli podávat přesné informace o poloze na okruhu i ve vztahu k letišti, slouží standardizovaná terminologie, která se do určité míry liší od té naší, protože nepoužívá výrazy jako 1., 2., 3., 4., zatáčka, ale pozici definuje trochu nepřesně referencí k celé jedné části okruhu (UPWIND, CROSSWIND, DOWNWIND, BASE, FINAL). Ke zpřesnění lze pak používat ještě dodatečné informace jako: EXTENDED DOWNWIND pro prodloužení „po větru“, MIDFIELD DOWNIND pro označení střední části polohy „po větru“, LONG/SHORT FINAL pro dlouhé/krátké finále. ABEAM THE NUMBERS – v USA, ABEAM THE TRESHOLD nebo LATE DOWNWIND se používá pro označení polohy po větru na úrovni prahu dráhy v v Evropě atd. Pro názornost následuje animace s příklady hlášení jednotlivých poloh na okruhu. Různá polohová hlášení se máte možnost nejen přečíst a vyslechnout, ale také si můžete sami vaše vlastní hlášení na aplikaci nahrát, vyslechnout a vylepšovat.
Video 4: Landing at Rhodos International Airport
Another video which helps you to recognize various positions of the aircraft during arrival and taxiing at an controlled airport.
Následující animace vám představí běžná polohová hlášení na okruhu letiště. Jednotlivá hlášení si také sami zkoušejte, nahrávejte a poslouchejte.
Animation 1: Aircraft positions in the circuit/pattern
Pilot: BENAVENTE RADIO, OK ZAA CESSNA
ONE SEVEN TWO ENTERING LEFT DOWNWIND RUNWAY TREE SIX.
nebo
Pilot: BEMBRIDGE TRAFFIC, OK ZAA
CESSNA ONE SEVEN TWO STRAIGHT IN APPROACH RUNWAY TREE ZERO,
BEMBRIDGE.
nebo
Pilot: JERSEY TOWER, OK ZAA CESSNA ONE
SEVEN TWO, FIVE MILES SOUTH AT TWO TOUSAND FIVE HUNDRED FEET ON QNH
ONE ZERO ZERO SIX REQUEST LANDING INSTRUCTIONS.
Controller: OK ZAA, ROGER, ENTER RIGHT
DOWNWIND RUNWAY ZERO EIGHT AT ONE TOUSAND FEET QNH ONE ZERO ZERO
FOUR AND REPORT TURNING BASE.
Pilot: JERSEY TOWER, ENTERING RIGHT
DOWNWIND RUNWAY ZERO EIGHT AT ONE TOUSAND FEET QNH ONE ZERO ZERO
FOUR. WILL REPORT TURNING BASE, OK ZAA.
Controller: OK ZAA , EXTEND YOUR
DOWNWIND FOR INCOMING TRAFFIC ON FINAL RUNWAY ZERO EIGHT, I WILL
CALL YOUR BASE.
Pilot: EXTENDING DOWNWIND AND
EXPECTING YOU TO CALL MY BASE, OK ZAA.
3.5 Real Communication Recordings
In this section you can listen to recordings of real flight communication related to Chapter 3. These were recorded during flights in various countries in several continents. The recordings are sorted into sections corresponding to specific situations in or phases of a VFR flight. Each of the recordings is accompanied with a note clarifying an interesting part of the recording or pointing to a specific issue. All recordings contained in this application can be found in Chapter 11.
Aircraft position during flight
1 - Position reports within ATZ of a Non Towered airport
– USA
Examples of various reports by pilots approaching an uncontrolled airport.
2 - Position report over VFR/IFR point
When crossing TMA/CTR the controller usually wants the pilot to report over VFR/IFR points within the CTR/TMA. With navigation applications it is mostly not a difficult task. The reporting points sometime identify the boundary between CTR and TMA or uncontrolled airspace. It is also the case in this recording.
3 - Position report using
distance/direction
In the absence of predefined reporting points or visible objects on the ground it is possible to use distance and direction like in this recording.
4 - Position report over a navigation point (VFR)
The pilot in this recording advises the controller that he is reaching a point which the controller asked him to report. This is often done for frequency change to the next ATC service or for safe seperation from other aircraft.
5 - Position report over a navigation point
(VFR)
Here the pilot informs the controller of reaching the defined point and recieves a new reporting point for the next leg of his journey.
6 - Position report using time to arrival
Here the pilot informs AFIS at an UNCONTROLLED/NON TOWERED airport of his distance using time before arriving. This may be a better option for ensuring sufficient sequencing of a group of aircraft arriving to the same airport within a short period of time like in this case.
7 - Position report within the circuit/pattern -
Canada
The pilot informs traffic in the ATZ of an UNCONTROLLED/NON TOWERED airport of his position in the circuit/pattern.
8 - Position report within the circuit/pattern -
Canada
Pilot informs traffic in the ATZ of an UNCONTROLLED/NON TOWERED airport of his position in the circuit/pattern.
9 - Position report using geographical
description
The pilot was instructed to report “south coast” when leaving the CTR. Then he received instruction to contact DEPARTURE to continue his flight within the airport´s TMA.
10 - Position reports within CTR
Requested position reports provided to the TWR controller by the pilot flying through his CTR.
11 - Position report by pilot arriving to an
uncontrolled airport
The pilot specifies his position and the runway at which he intends to land.
12 - Position report by pilot arriving to an
uncontrolled airport
The pilot specifies his position and the runway at which he intends to land.
13 - Position report when approaching
airport
The controller requests the pilot to advise his
position at a time of approaching the
airport.
Aircraft position on the ground
1 - Reporting vacating runway - Canada
The pilot informs the traffic at an uncontrolled airport that he vacated the active runway. He uses just the expression ACTIVE.
3.6 Test - Chapter 3
In this test you can verify the knowledge you have acquired by studying Chapter 3 as well as your ability to correctly understand main information in some of the real flight recordings. Please click below.
